expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

dinsdag 10 oktober 2017

Het goede slechte voorbeeld

In dit eindexamenjaar van onze oudste, word ik regelmatig met de neus op de feiten gedrukt. Ze is met haar bijna 18 winters zo leergierig, ambitieus en totaal gefocust op een goede toekomst. Ik heb daar veel bewondering voor.

Ze gaat voor het hoogst haalbare, studeert zich suf en houdt er toch ook nog een aardig sociaal leven op na. Dat speelt zich dan vooral af in de library waar ze met z'n allen studeren. Alleen echt hoge cijfers zijn goed genoeg en dat daar een tutor bij moet helpen, is dan maar niet anders. Dat is hier trouwens vrij normaal.

Omdat ze volgend jaar gaat studeren, moeten er de nodige college en university applications worden ingevuld. Daarin wordt niet alleen het hemd van haar lijf, maar ook van dat van ons gevraagd. Onder andere, wat onze afgeronde universitaire of HBO opleidingen zijn.

Vaderlief kon invullen, dat hij eind jaren tachtig de universitaire studie Chemische Technologie had voltooid. "Maar papa, wat moeten we nou bij mama invullen...?" Aangezien ik geen volledige HBO opleiding heb gedaan, was zijn antwoord kort en zakelijk. "Niets".

Ik sputterde nog een beetje tegen met "Maar ik heb voor de bank toch ook cursussen gedaan op HBO niveau?" Maar dat telt niet. Opleiding moeder: streepje. De keiharde realiteit. Op zo'n moment heb ik spijt. Spijt dat ik destijds álles belangrijker vond, dan op school een beetje mijn best te doen.

Na het afronden van een best pittige middelbare beroepsopleiding ben ik gaan werken. Maar in de avonduren studeerde ik. Cursus hier, cursus daar, cursus overal en altijd. Geen kwartaal was ik studie-loos. Pas toen ik op mijn 31e zwanger werd, stopte ik ermee. Ik kon uiteindelijk terugkijken op een leuke loopbaan bij diverse banken.

Tegenover de kinderen ben ik er altijd eerlijk over geweest, dat ik er met de pet naar heb gegooid op de middelbare school. Wat heb ik daardoor veel tijd en mogelijkheden verloren laten gaan. Maar het heeft ook een voordeel. Op deze manier heb ik ze namelijk het schoolvoorbeeld gegeven, van hoe het níet moet.

Graag gedaan kiddos!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten