expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

maandag 29 januari 2018

(Ketogeen) dieet? M'n reet...

Januari is voor veel mensen het startsein om te gaan diëten. Met kerst en oud & nieuw wordt er nog gauw van alles ingepropt wat vanaf 1 januari verboden is. Voor bepaalde tijd dan, want ik heb nog maar weinig mensen gehoord die een dieet hun hele leven volhouden.

Dit jaar met stip op nummer één, staat het Ketogeen dieet. Bij dit mateloos populaire dieet gebruik je vetten als energiebron. De bourgondische lekkerbek kan zijn hart ophalen: eieren met spek, volvette kazen, mayonaise, vette noten en slagroom mogen allemaal. Suikers en koolhydraten mogen daarentegen maar heel beperkt.

Omdat je er in korte tijd flink mee af kunt vallen, is het dieet ongekend populair. Niet alleen hier in Amerika, ook in Nederland zijn volksstammen aan het keto-en. Afvallen met vet eten, is dat dan de oplossing? Mijn persoonlijke mening is dat het weer eens korte termijn oplossing is voor het gros van de lijners.

Omdat het dieet voortkomt uit een medisch wetenschappelijk onderzoek uit de vorige eeuw, zou het dus goed en verantwoord zijn. Denkt de massa. Over vermoeidheid, ketogene griep en ernstig vitaminegebrek heb ik nog maar weinig mensen gehoord. Keep the eye on the price: afvallen! En het gewichtsverlies op de lange termijn is met dit dieet nog helemaal niet bewezen.

Wat is dat toch met al die diëten en dat mensen er toch maar voor blijven gaan? Wat heb ik in de loop van de jaren niet voorbij zien komen aan zogenaamde gezonde diëten: Brood-dieet, Montignac, Atkins dieet, Sonja Bakker etc. Tijdelijke oplossingen terwijl er echt een prima oplossing is, om op lange termijn op gewicht te blijven.

Ook ik begin langzamerhand gevoelig te worden voor gewichtstoename. Dat krijg je cadeau als je richting de vijftig loopt, het wordt er helaas niet beter op! Vooral als je niet meer kunt sporten zoals je gewend was door fysieke ongemakken, dan komt het erop aan dat je oplet op wat je eet. En voor iemand die graag lekker eet, valt dat niet altijd mee.

Dat Ketogene dieet is, net als alle andere diëten, niet aan mij besteed. Ik ben een echte koolhydraat liefhebber. Brood, rijst, pasta of aardappelen eet ik dagelijks. Daarbij houd ik ook van suiker. Af en toe een koekje of chocolaatje bij de koffie of thee wil ik niet missen. Honing op de boterham of een stuk fruit in de middag laat ik ook niet schieten.

Ooit gaf mijn vader me een boekje geschreven door Prof. Martijn Katan. Heerlijk hoe deze man al die voedingsmythes onderuit schoffelt. Het komt er op neer dat je eigenlijk van alles mag eten, maar dan wel met mate. Eureka, het Katan-dieet! Maar ja, eigenlijk doe ik daar mijn hele leven al aan...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten